fredag 31 juli 2009

Utflykter och kakrecept

Vi är nyss hemkomna efter en trevlig utflykt till Hälleforsnäs
och Kolhusteatern där det spelades "Allt eller inget". Ni som sett
filmen vet att det handlar om män som blivit arbetslösa
och som vill göra som Chippendales, dvs strippa.
Det var en sevärd föreställning gjord mestadels av amatörer.

Häromkvällen tog vi en cykeltur ut till "vår utsiktsplats" vid
Mälaren. Det är så härligt att titta på solnedgången samtidigt
som man äter gott och kanske tar ett glas vin.
(Det är förstås mycket finare i verkligheten än på bilden)

Att göra små utflykter på en eller några dagar gör att sommaren
känns mycket längre och det är så skönt att komma hem igen, tycker vi.
Vi har också varit vid Stendörren utanför Nyköping ett par ggr.
Att ta ett dopp i havet och ligga i titta på alla vackra båtar
som går förbi är verkligen fantastiskt.

En sådan här segelbåt skulle vi gärna vilja ha.

Att fika på sommaren är också väldigt mysigt.
Det tycker jag att man skall man unna sig och visst sitter byxorna
lite hårdare nu än innan sommaren men vad gör det.
Jag dukade med Greengate-porslinet häromdagen
och då hade jag gjort en rödvinsbärskaka eftersom det
blev en hel del röda vinbär, närmare bestämt
20 liter på en buske.

Här kommer receptet på min vinbärskaka:

2 ägg
2,5 dl socker
75 g smör
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl kokos

Blanda först ägg och socker och tillsätt därefter det smälta
smöret och vetemjölet.
Smörj en form med löstagbar botten eller en pajform.
Strö i kokos och häll i resten som inte fastnar i smeten.
Grädda i 175 grader längst ned ugnen i 35-40 min.
Vill du ha den lite lös i mitten ta den mindre tiden.
Enklare kan det inte bli och det gillar jag.


Imorgon skall någon i familjen dra en vinnare i utlottningen
av den blå duken.
Jag återkommer med en vinnare efter helgen.

Ha en skön helg allihop och unna er riktigt mycket av
livets goda!

12 kommentarer:

  1. Halloj!!
    Ser verkligen jättegod ut. Hade våran ugn varit som den ska hade jag definitivt gjort den!!!
    Vilka mysiga små utflykter ni gjort =)
    Tänkte bara fråga om du har öppet i butiken i veckan som kommer? Jag kommer hem en sväng, behöver landa lite känner jag.
    Ta hand om dig!!
    Kram Fia

    SvaraRadera
  2. Enkla recept gilla jag, och vinbär har jag, så det är bara och sätta igång.. Ser på fotot att solnedgången är vacker, du har fångat det. Ha en finfin lördag.
    Kramar AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka fina bilder! Det är så mysigt med små utflykter, det är minnena av dem vi får plocka fram sen när den mörka årstiden kommer.
    Vinbärskakan låter jättegod, det var precis ett sånt recept jag behöver nu. Ska nog testa den ikväll. Och du hade dukat så himla fint!
    Vad kul att du tyckte stolsdynorna blev bra. När vi köpte gruppen hittade jag inga dynor som var snygga till utan tänkte vänta, men när vi kom hem så provade jag med volangdynorna och de var precis i min smak.
    Nu är det dags att göra sig i ordning och åka ner och öppna butiken.
    Ha en fin helg.
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet!
    Ja, bilder kan aldrig återge verkligheten precis som det är men du har lyckats bra tycker jag!
    Kram/Åsa

    SvaraRadera
  5. "Allt eller inget" var underhållande och lockade till många skratt -trots den allvarliga undertonen. Så modiga män som verkligen visade allt!
    Goda rödvinbärskakan har jag ätit hos dig och nu när jag har receptet kan och ska jag baka den själv också. Mannen är i blåbärsskogen så förhoppningsvis kan det bli blåbärspaj till kvällen.
    Tack Maria för att du så frikostigt delar med dig av det du har men även av dig själv
    kram//Eva-Lotta

    SvaraRadera
  6. Gårdsloppis!! Det gillar jag. Ska komma ihåg det den 15:e.
    Ha en skön lördag
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Halloj.
    Skulle vara jätteroligt men Jimmy blir tyvärr kvar här i Norr. Han jobbar fortfarande. Vill egentligen inte åka utan honom men just nu har jag inget val. Behöver komma hem och koppla av från allt som händer.
    Jag åker tåg hem så nu kan jag shoppa mera hos dig än sist =)
    Nu har jag skrivit upp mobilnummret så jag slår en pling innan jag kommer =)
    Hälsa Mats, kram Fia & Jimmy

    SvaraRadera
  8. Halloj,

    vilka härliga sommarbilder! Tack för din kommentar hos mig. Nu har jag kikat in i din butik. Haha, det är ju precis samma monogram på gardinerna och stolskjolen som i min bok. Det enda som skiljer är bokstavsmonogrammet men det hittade jag sedan på en annan sida i boken. Vad komiskt! Det är Augusta Abrahamsson som gav ut Märkboken 1943. Jag antar att hennes copyright har upphört...

    Hoppas att du får en fortsatt skön helg!
    Kramar Anna-Lena ♥

    SvaraRadera
  9. Härligt! Nu kan jag få ytterligare användning av mina röda vinbär. Fina sommarbilder! Nu får vi verkligen njuta av de sista lediga dagarna.

    Ingegerd

    SvaraRadera
  10. Hej & tack för din gulliga kommentar!
    Fina bilder du visar...förstår att det är mysigt!
    Vilken vacker dukning du gjort & kakan verkar mumsig...ska jag absolut prova! Snabbt o en enkelt, det är min melodi det, hihi...

    Ha en fin söndag! Kramen Anki

    SvaraRadera
  11. Hej Faster! Fina bilder, man lar sig verkligen att uppskatta svenska sommaren nar man bor i ett annat land just under den har perioden. Inget ar lika fint! Kul att du visade Hannah bloggen och hur man gor. Sag att du hade gardsloppis i helgen, mysigt! Hoppas ni har det bra alla och njuter av sista semesterveckorna! Kram

    SvaraRadera
  12. Hej Maria! Jag bakade vinbärskakan, enkel och smarrig. Dina bilder är verkligen inspirerande.
    Vi ses på Friskis&Svettis.

    Ha en skön fredag!
    Kirsti

    SvaraRadera