torsdag 22 oktober 2009

Vintage och pyssel

Vad passar bättre en gråmulen vecka som denna
än att shoppa loss lite. Maken sa just i måndags morse:
"Gå och köp dig lite nytt i klädväg, lilla gumman".
Nej, nu skojar jag allt. Det behöver han inte alls säga,
jag gör det så gärna ändå.

Modet just nu attraherar mig mycket. Jag tycker så
mycket om den romantiska stilen och gärna lager på lager.
Jag tycker det är så skönt när man slipper gå och dra
in magen i tighta kläder. Det är inget för damer i min ålder.
Det känns som om utbudet av denna stil är oändligt just
nu så det är väl bara att passar på. Man vet ju aldrig
hur det ser ut i butikerna nästa år.

Den grå tröjan på bilden ovan blev jag så förtjust i.
Grått passar till mycket, sa jag till maken. Jag har märkt
att jag gillar grått mer och mer. Jag kanske omedvetet
vill matcha mina gråa slingor i håret med den färgen.

Eftersom KappAhl släppte sin kollektion
Vintage stories i måndags så passade jag på att
köpa lite av varje. Den grålila tunikan blev jag lite
menlös i men den kompletterade jag med en svart sjal.
OBS! Jag hade 25 % på alltsammans så jag berättade
förstås för maken att jag tjänat så mycket pengar.
Han tyckte som vanligt att man tjänar mest på
att inte handla något alls. Trist inställning, eller hur?!?

Jag köpte den här kjolen på Indiska i våras i cremevitt.
Den tvättade jag emellertid sönder (ni som läser min blogg
noggrant vet hur det gick till). Nu fanns den emellertid
i svart och då tyckte jag att jag skulle trösta mig med den
eftersom den vita hade gått sönder.
Härligt med resår så att man kan sitta på en middag
och slippa dra in magen.

Jag har inte bara shoppat om ni tror det.
I måndags hade jag 14 Rotarydamer i boden på besök.
Jag bjöd på sallad och kaffe med chokladkaka med
tryffel. Prova gärna receptet på Arla.se. Mums!

Jag har också pysslat och gjort lite fler lingonkransar.
Jag fixade även till några pilkransar med lite Bardot-
rutigt band som jag tyckte blev fina.
Lite färg kan vi behöva i höstmörkret!

Ha nu en riktigt mysig hösthelg,
Ät och drick gott och unna er av livet goda!
Kramar från Maria

25 kommentarer:

  1. Jättefina kläder du valde, jag gillar också grått. Det var svårt och välja när man stod där, men när man provar så ser man vilka som blir bäst. Den kjolen var jättesnygg också. Fint med rutigt band på kransen.
    Ha nu en toppenfredag, jag ska på Tandvårdskonferans så helgen blir lite kortare.
    Stor kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Vilka fina inköp du har gjort! Jag tycker också om grått, snyggt till allt.Har köpt en grå sjal som jag använder nästan jämt! Idag ska jag och svärmor på en shoppingsväng. Gissa om att jag gläder mig åt det. Ett par timmar i lugn och ro utan mina söta barn som hänger på mig!

    Kransen blev jättefin!

    Önskar dig en fin helg!

    Kramar Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  3. Rabattkuponger är underbara och en lisa för plånboken! Hemma kallar de mig för "Halva priset" då jag alltid hävdar att det är så jag handlar.
    Din fina krans väcker "adventskänslor" och jag riktigt längtar tills stakarna ska fram....men först en skön helg, sedan 2 utbildningsdagar och så äntligen LOV!
    Må så gott//Eva-Lotta

    SvaraRadera
  4. Åh, vad mycket fint du har shoppat! Jag har inte hunnit kika på KappAhl den här veckan och nu gissar jag att det är för sent.
    Vad kul, jag ser att vi har gjort kransar med band som nästan är lika!
    Jag har haft svårt att kommentera den senaste tiden inne på flera bloggar, när jag skrivit en hälsning och ska skicka den kommer det upp en ruta med "begäran kan ej bearbetas", så himla trist! Men jag vet att du frågade efter ett veckat zinkfat och jag har några stycken kvar, de är ganska stora och rymmer minst 3 tjocka blockljus, jag tror de kostar 135:-
    Ha nu en riktigt skön helg med massor av mys.
    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Hej Maria! Vilka snygga kläder du köpt, jag måste verkligen också ta mig i kragen och köpa lite nytt i klädväg. Jag har gått ner så mycket i vikt efter graviditeten så nu väger jag bra mycket mindre än innan jag blev gravid så alla mina kläder sitter som osmickrande tält på mig men av någon anledning tar det emot att köpa kläder. Vilken jättesöt krans du gjort! Hoppas vi hinner ses när du kommer till stan, vore så kul! Ha en skön helg! Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Superfina kläder du har köpt! Jag har oxå spanat på vintagekläderna och har 25% så risken finns att det blir lite shopping här med! :) Kjolen var jättesöt och ser skön ut oxå! Jättefin krans! Ha en fin helg! Kram :)

    SvaraRadera
  7. Hej Maria!
    Åh vilka snygga kläder du köpt! Gillar oxå den stilen:)

    Din krans blev jag väldigt förtjust i, vad fint med det rödrutiga bandet runt sådär.

    Ha en jättebra helg du oxå!

    Kramis Jenny

    SvaraRadera
  8. Vilka fina kläder du köpt Maria! Jag gick på KappAhl idag men hittade ingenting, allt var utplockat o slut. Typiskt!
    Gillar din Bardotkrans! Supersöt!
    Ha en trevlig helg!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dig, modet är faktiskt bra just nu! Förra året gick jag till slut inte in i några affärer, jag tyckte allt var fult :) Jag har just köpt mig en jättehalsduk på Indiska, just i grått. Ha en skön helg! Tina

    SvaraRadera
  10. Vilka fina kläder! Ser att många här i bloggvärlden har varit på KappAhl! Måste nog ta mig dit och kika jag med. Denna kväll blir nog tidig, tänkt att man är så trött på fredag kvällar efter att ha jobbat en vecka, och efter ett glas rött. :-) Ha en trevlig helg!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  11. Hejsan!
    Vad kul att du tyckte om spegeln. Den blir säkert jättefin hos dej. Vilka fina kläder du köpt. Måste nog besöka Kappahl jag oxå!
    Ha det bra!
    Gabrielle

    SvaraRadera
  12. Jaa vi var nog många som handlade vintage kläder i måndags hihi. Dina kläder var såå fina, skönt som du säger att slippa ha tajta kläder så allt överblivet syns.
    Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  13. Tack söta för din hälsning, jag blev så glad!
    Vilka härliga kläder du köpt, grått är så snyggt och passar till allt!
    Kransen är jättesöt med Bardot-bandet och får en att längta till advent, men snart *ler*
    Å tack för tipset om pellisarna...alltså ner i källaren, inget vatten och dom behöver inte stå i fönstret?!
    Lätt som en plätt, hihi...

    Ha en härlig kväll!
    Kramis Anki

    SvaraRadera
  14. Hej gulliga du!

    Tack för din goa kommentar hos mig:)

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  15. Hej vännen :) Vilka härliga kläder du har fyndat :) Var på Kappahl i fredags och det fanns mycket fint, gillar också den grå koftan, så fin!
    Härlig julkänsla i den söta kransen!
    Hoppas att du haft en mysig helg!
    Många kramar Emma

    SvaraRadera
  16. Vad kul med lite nytt. Själv är jag riktigt dålig på att köpa kläder.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  17. Vad fina kläder Du hittat!! Måste kolla in på Kapp Ahl, det är många som tipsar om det!! Vilket jättefint hus Ni har!
    Hälsningar Malin

    SvaraRadera
  18. Halloj!!!
    Gu vad snygga kläder du hittat!!! Kalasfina =)
    Tycker du alltid har så fina kläder när vi ses =)
    Hur har ni det? Här är det grått och bara dis hela dagarna, bläää.
    Många kramar Fia

    SvaraRadera
  19. Underbara kläder, trist bara att de inte finns i min storlek... men till sommaren så...
    Kikade just in i din webb-butik!!! Sååå mycket fint!! Vill ha!!
    Det var länge sedan jag var in till dig, så jag kommer nog snart på frestar mig med allt fint du har!
    kram, Marita

    SvaraRadera
  20. Hahhaha, du och jag måste nog ha väldigt lika smak för vi har köpt precis lika kläder ur kollektionen! ler. Men vilken snäll make, det ska jag berätta för min... ler. Kram Petra

    SvaraRadera
  21. Surfade runt på inredningssidor och hittade Lissboden.Tänkte kan det var Maria läste hela bloggen och det var ju DU ...Jättefin.Länge sen vi var i Umeå, själv bor jag kvar strax utanför Östersund med Mats-Erik och 3 utflugna barn. Hälsa Mats.
    Kram Lisa Steding Selander

    SvaraRadera
  22. Men Lisa vad roligt att höra av dig!
    Jag har tänkt på dig många ggr. Du var ju inte med när vi träffades i Umeå.
    Det vore jättekul om du hörde av dig till mig via mail.
    Ha det så gott!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  23. Så mycket fint du hittade på din shoppingrunda och vilken fin blogg du har. Hit tittar jag in flera gånger!!

    /Sussi

    SvaraRadera
  24. Jag och min mamma har alltid sagt precis som du. att man tjänat pngar när man handlat med rabattkuponger eller när det varit rea. Och när man ändå tjänat kan man väl handla lite extra???

    Varm kram
    Viveka

    SvaraRadera