måndag 4 januari 2010

Att se ljust på tillvaron

Jag har som vanligt inte avgett några nyårslöften
eftersom jag inte är en karaktärsfast person.
Jag har däremot lovat mig själv, och några andra
i min närmaste omgivning, att jag ska jobba med att
se det positiva i tillvaron så ofta jag kan.
Jag är mycket medveten om att det händer saker som
gör att det är svårt ibland men jag har en tendens
att ta ut saker och oroa mig i förskott och det
går åt alldeles för mycket energi till det.
Händer det saker som är jobbiga är det bättre
att ta tag i dem då, istället för att oroa sig innan de
ens har hänt.

Att jag skriver det här beror nog lite på att två av våra
barn är utomlands i tre månader och jag har faktiskt ingen
riktig koll på vad de kommer att syssla med hela tiden.
Saker som vi inte kan påverka är det ingen större
idé att gå omkring och fundera på.

Ett sätt för mig att må bättre är genom att motionera
och röra på mig. Det är välkänt att endorfin utsöndras när
vi motionerar och den bästa motionen är den som blir av.

Bilderna ovan symboliserar ljuset i tillvaron och de här
två lyktorna är nog mina favoritlyktor just nu.

Kristallkronor tycker jag ju också mycket om och jag
vet att jag har visat dem förut.
Jag bad dem sätta på mindre prismor på kronorna
denna gång och då blev de mycket vackrare, tycker jag.

Om du beställer/köper en kristallkrona nu i januari
får du ett presentkort i Lissboden på 400 kr.

Nej, nu är det dags för skönhetssömnen igen.
Jag är lite förkyld så det är bäst att sova lite extra.

Imorgon fyller min unga make år (han är nästan
två år yngre än jag) så då måste vi
förstås unna oss något festligt och gott igen.

Sköt om er!
Kramar från Maria


9 kommentarer:

  1. Grattis till maken! Och så blir det kalas hos er på trettondagsafton, så mysigt. Jag börjar inte jobba förrän 13:00 idag, hade varit bättre och börjat tidigt... Förstår att du är orolig för barnen när dom är så långt borta, men jag är säker på att du har kloka och trygga barn. Det var en jättefin kristallkrona, vi har en, men inte alls så fin som din.
    Ha det gott
    Goa kramen
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Hej! gratulera maken! Min man är också yngre än mig, tycker jag är bra...de orkar mer än äldre män...fniss!
    Du ska se att det kommer att gå alldeles utmärkt bra för dina barn när de nu är utomlands, de verkar vara både kloka och förnuftiga!
    Visst är det underbart med kristallkronor!! Jag har 4 st hemma hos oss! Älskar att ha dem tända så det glittrar så vackert i kristallerna.
    kram, Marita

    SvaraRadera
  3. Skönt att höra att man inte är ensam!..jag är likadan när det gäller att oroa sig...sen inser man att det inte var nåt att oroa sig för och så har man mått dåligt i onödan!:) Jag ska oxå försöka se ljusare på tillvaron även om jag ser mycket ljust redan nu!:) Jättefina kristallkronor du säljer! Jag gillar verkligen lampor och önskar att jag hade behov av en ny!:) Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  4. Mycket fina lampor och lykter.
    Jag förstår precis vad du menar. oroar mig själv för allt och min man brukar säga att inte ens en sak infaller.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  5. Ja att gå och oroa sig det tar såå mycket energi. Det bästa är ju om man kan omvandla den energin till något mer positivt istället. Vad spännande för dina barn att få tillbringa så lång tid borta, då hinner de uppleva mycket.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej goa du! Vilket sammanträffande att vi går i samma tankebanor!!! Jag är lite som du vet du.... oroar mig för att saker ska hända innan något har hänt...Dumt! Nej det är bättre att ta problemem när de kommer om de i huvudtaget kommer! Må så jättegott och fira med maken! Stor kram från Maria

    SvaraRadera
  7. Kloka ord du skriver!Kanske oroar man sig mest när det gäller just sånt som man inte riktigt kan påverka eller har koll på.Men positivt tänkande det mår man bra av!
    Jag gillar verkligen din kristallkrona!
    Grattis till maken!
    Önskar dig en riktigt bra trettondag. Kram Kicki

    SvaraRadera
  8. Grattis i efterskott till Mats och även till dig som fattat ett så klokt beslut.
    Har varit sjuk och det har inte blivit mycket av med motionen, men annars ska jag försöka göra precis som du - motionera mer!
    Nu gäller det att njuta av jullovets sista timmar. Hoppas vi ses på skolan imorgon
    kram//Eva-Lotta

    SvaraRadera
  9. God fortsättning på det nya året och grattis till maken! Vilka underbara kristallkronor! Jag är nog lik dig, oroar mig också i förväg i onödan! En riktig hönsmamma är jag! Ha det bra i vinterkylan!
    Kram Anki

    SvaraRadera