tisdag 26 juni 2012

En midsommarnattsdröm

 Jag hoppas att ni alla haft en fin midsommar och vi kan ju i alla
fall inte klaga på vädret det här året.

Längtan blev för stor så detta år åkte vi upp till Leksand
för att fira midsommar igen. Utsikten från Ullvi bystuga är
fenomenalt vacker och lupinerna stod i full blom lite varstans.
Vi räknade till 15 svenska flaggor i byn.

 Som vanligt var det ca 10 000 personer som hade hittat
till Sammilsdalsgropen i Leksandsnoret. Det är alltid en
fantastisk stämning och vädret var helt underbart.
Tänk vilken tur att inte midsommarafton var igår.

 Stången är uppe och de är väldigt stolta i Leksand över
att ha Sveriges högsta majsstång på hela 24 m.

 I år hade vi tur och fick bo hos min kusin och hans fru.
Ingela har verkligen bra smak och hon hade målat allt så
fint i gråblått och vitt i den gamla och fina huset.

 Jag har aldrig sett så mycket blommor som just i de här
trakterna kring midsommar. Dalarnas landskapsblomma
Ängsklockan är min favorit.

Visst är det en vacker by Ullvi. I den här byn bodde mina
föräldrar i 20 år så lite nostalgikänsla blev det allt.
Lite smörblommor fick jag med mig hem för torkning.

Nu börjar det skina upp så nu är det dags att ge
sig ut. Det gäller att passa på nu när det tydligen ska
bli lite sol ett par dagar.

Jag önskar er en fortsatt fin vecka!
Kram/Maria

9 kommentarer:

  1. Så fint du har haft det Maria! Jag förstår att du fick en stor portion nostalgi med dig. Härligt få se dig där med smörblommorna! ♥

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att du kom till Dalarna och till det vackra vädret i midsommar! Visst är det speciellt med alla folkdräkter, spelmän och majstänger! Jag plockade också mycket blommor, det fanns ju verkligen många sorter att välja bland! Må så gott kram från vännen Maria

    SvaraRadera
  3. Vilken fin plats ni firat midsommar på. Stugan ser så mysigt ut också.
    Så fin bild på dig också!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för en riktig toppenmidsommar! Blir alltid succé när man får hänga med familjen Hassbring! Stor kram från vickis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hade vi trevligt Vickis och du hjälpte verkligen till att förgylla vår tillvaro:))
      Det får bli en fin tradidtion!
      Kram på dig!

      Radera
    2. Ja, midsommaren firas bäst i Leksand och i år var den så fantastisk att man blir lite deppig att den är över.. Längtar tills nästa år! :) /Linnis

      Radera
  5. Så fin du är med din sommarbukett, midsommar i Leksand låter roligt. Och så mycket folk, kan tänka mig att det blir fin stämning.
    Den här veckan har varit lite blandad, först idag är det sommarvarmt.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  6. Hej!
    En riktigt härlig midsommar ser det ut som du haft!
    Hoppas hela sommaren blir lika härlig!
    Kram
    Helena
    )fd Mysigt hemma)

    SvaraRadera
  7. Dalarna är rätta platsen för riktigt midsommarfirande, och det verkar ni ha haft. Vädret är ju så viktigt - och det blir liksom roligare och lättare att dansa kring midsomarstången utan stövlar och paraply!
    Fortsätt njut av ditt sommarlov.
    Kram//Eva-Lotta

    SvaraRadera