söndag 4 juli 2010

Vilken sommar!

Efter en fantastisk och snörik vinter så har vi nu fått
en lika fin sommar. År 2010 kommer att gå till historien
om det fortsätter så här, känns det som.
Det är bara att passa på att njuta så mycket man kan
och då särskilt av det ljumma kvällarna. Jag såg just
att det var varmast i landet här i Eskilstuna idag.
Det gör absolut inget om temperaturen sjunker några
grader eftersom hettan blir lite jobbig på dagarna och
det enda man orkar göra är att bada och ligga i skuggan.

Värmen har gjort att våra rosor slår ut i snabb takt.
Nu gäller det att ligga i och inte glömma bort att
vattna dem och de andra blommorna.

Jag försökte mig på att fotografera linfältet vi åkte
förbi idag när vi var på en badtur. Bilden blev tyvärr
inte så bra men på förmiddagen var fältet alldeles blålila,
så vackert med andra ord!!

Matlagning är inte det man främst vill ägna sig åt
i värmen så det förstås mycket grillat i alla trädgårdar.

Vi gillar cole slaw mycket och det gör jag på fint
strimlad färsk vitkål, rivna morötter och rivet äpple.
Jag gör därefter en sås bestående av gräddfil eller
lätt creme fraiche, majonnäs, örtkrydda (Trocomare),
vitlök och lite fransk senap.
Krydda gärna med lite flingsalt och peppar också så
brukar det smaka jättebra till grillat.

Jag antar att det är fler än jag som blir lite lässugna
i värmen och den här boken läser jag just nu.
Den handlar om en tjej som har en inredningsbutik
och den är lättläst och rolig så den kan jag
rekommendera som inte allt för djup semesterläsning.


Nu kan man väl inte bara bada och ägna sig åt
bokläsning så lite slipning av ett loppisbord och målning
blir det också till veckan.
Har ni andra också några trevliga semesterprojekt
på gång eller ligger ni bara i hängmattan(blink)?!?
Det finns väl tyvärr några av er som inte har semester
ännu men jag hoppas att ni snart ska få det.

På torsdag har jag fortsatt lagerrensning i
Lissboden mellan kl 17-20.
Välkomna!

Nu önskar jag er alla ännu en underbar sommarvecka!
Maria

12 kommentarer:

  1. Hej Vännen!
    Visst har vi en underbar sommar! Idag regnade det på förmiddagen men det gör bara gott för blommorna o gräset:)

    Den där boken har jag läst den är jättebra, gillar Denise Rudberg!

    Coleslaw är gott till grillat, har aldrig gjort min egen, det kanske man skulle ta o prova!

    Ha en härlig vecka du oxå!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  2. Ja visst är dagarna sköna! Jag skulle gärna hålla till vid havet, men min man jobbar med sina siffror ännu en dryg vecka.
    Cole slaw låter som någonting för mig, likaså har jag länge tänkt ta mig an Rudbergs böcker. Nu läser jag Paolo Coelho och det blir litet djupt.
    Fortsätt njut av det varma. Här blir det mycket besök och gäster vad det verkar. ♥

    SvaraRadera
  3. Väderprognosen för den här veckan ser verkligen lovande.Så härligt med denna sommarvärme som vi får njuta av.
    Maken han jobbar för fullt med vårt terassbygge, men nån dag ska jag försöka få med honom till stranden.
    Tack för boktips och recept!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  4. Tack för en trevlig kväll i fredags. Din cole slaw är suveränt god!
    Känner mig lite kluven i denna sommarvärme, är det härligt eller inte...? Efter gårdagens solbadande svider mina uppbrända axlar, nätternas värme gör mig sömnlös och den allmänna lojheten medför rastlöshet - Men å andra sidan ledighet och sommar är en ljuvlig kombination :)
    Kram/Eva-Lotta

    SvaraRadera
  5. ja nu är en tid att försöka ta vara på vad man än gör..Idag är det lite mulet men jag tycker det är rätt skönt,,man sänker kraven lite då...cole slaw är så gott..längesen jag gjorde kanske man skulle ha idag...Önskar nu dig en underbar dag..Kram från Fare..

    SvaraRadera
  6. Så skönt att äta gott, läsa, bada, slappa och loppisrenovera. Jag har ett hörnskåp som jag kanske ska orka med men först ska vårt nya staket målas säger sambon...
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vi hade en extremt snöig vinter, regnig vår och nu solig och varm sommar! Vi har haft omkring 35, det blev dock lite väl varmt.

    Ha de så skönt i hängmattan!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  8. Här har du en som jobbar, känns lite trögt, har börjat nedräkningen. Men det är full fart på jobbet så dagarna går fort. Har sett ett linfält en gång, helt otroligt fint var det, alldeles blått. Cole slaw tycker jag är gott, äpple var smart och blanda i. Kan tro att du känner igen dig lite i den boken, bra med boktips.
    Ha det gott
    Stor kram
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  9. Hej Maria!

    Det låter som du har det bra i sommarvärmen. :) Visst är det lite hett just nu mitt på dagen men morgon och kväll är ju å andra sidan så helt magiskt underbara att man nästan förlåter hettan mitt på dagen. ;)

    Vi spenderade förra veckan i en stuga på Gotland och då vi åkte iväg syntes knappt några knoppar på rosorna ens och när vi kom hem igen hade flera av dem slagit ut så det har verkligen gått i en rasande fart den senaste veckan. :)

    Tack för tipset på cole slaw! :) Det är så gott och vilket bra tillbehör till bland annat grillat. Det ska vi definitivt testa att göra så tack för att du delade med dig. :)

    Här har det kokats jordgubbssaft och jordgubbssylt hela dagen. Luktar vansinnigt gott här hemma men nu är jag helt slut i både fötter och huvud så nu blir det nog tv-soffan resten av kvällen. ;)

    Ha en härlig sommarkväll och sköt om dig! :)
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar sommar!!!
    Går på semester på torsdag, längtar;o)

    Ha det gott!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Hej Maria!
    Visst blir det mycket slöa i skuggan när det är sånt här väder, vi orkar inte göra många knop här hemma i värmen. På tosdag drar vi neråt skåne och där ska det tydligen vara några grader svalare vilket inte gör någonting, vore skönt att kunna njuta i solen lite också. Ha en fin vecka! Kram Helena (nu har jag äntligen skickat vinpåsen)

    SvaraRadera
  12. Det är verkligen helt fantastiskt väder! Nu blir man bortskämd! Det gäller att ta vara på tiden! Ha en fortsatt härlig vecka! Kram :)

    SvaraRadera